Frustratie loopt hoog op in Herrie in de Druiventros

Herman den Blijker en Willem Reimers schieten in het nieuwe RTL-programma Herrie in De Druiventros de Brabantse familie Mutsaers te hulp. Hun veertig jaar oude hotel in Berkel-Enschot is dringend aan verandering toe.


 Herrie in de Druiventros


Wat troffen jullie aan toen jullie familiehotel De Druiventros voor het eerst zagen?

Den Blijker: ,,Dat je denkt: dit is toch de hoofdingang? En dat je erachter komt dat die aan de achterkant zit. Maar we troffen ook een heel gewaardeerde horecafamilie uit Brabant, die meerdere hotels heeft. Ze hebben een aardig trackrecord in de horeca en ze zijn goed door de crisis gekomen. Ze verhuurden aanvankelijk de zalen van De Druiventros voor Brabantse feesten, maar op een gegeven moment was dat niet meer rendabel en ging het ze geld kosten.”

Reimers: ,,Daarna hebben ze er een paar huurders voor lange termijn in gezet. Op zich goed voor de omzet, maar ze verloren uiteindelijk de focus op hoe een hotel gerund zou moeten worden.”

Wat is er vooral misgegaan?

Den Blijker: ,,Als je eenmaal gaat voor het grote compromis, wil je alles meepakken wat binnenkomt. Ze trekken mensen die naar de nabijgelegen Efteling gaan. Maar die zeggen: ik wil 30 euro betalen voor het hele pakket, van pretpark tot eten en slapen. Tja, hoe kun je dan nog je eigen boodschappen betalen? Ze zeggen dus overal ja en amen tegen. Zo slijt het erin. Dat proberen wij dan om te buigen.”

Hoe zagen de kamers eruit?

Den Blijker: ,,Ik weet niet of je weleens in het Oostblok langs de grote weg hebt geprobeerd te overnachten?”

Het lijkt ook niet de makkelijkste familie om mee samen te werken. Ze hebben vaak onderling meningsverschillen. Hoe pak je dat aan?

Den Blijker: ,,Wij weten als geen ander hoe je een bedje moet verhuren en een ontbijtje moet verkopen. Maar er zijn ook krachten in zo’n familiebedrijf waar wij niet altijd mee kunnen omgaan. Dat zijn diepgewortelde onderlinge verstandhoudingen. We hebben iemand erbij gevraagd om dat te analyseren, maar die is gillend weggelopen.”


Herrie in de Druiventros


Ze laten zich ook adviseren door een tarotlezer?

Reimers: ,,De moeder en dochter varen daar blind op. In de uitzending van vanavond maakt de kijker kennis met deze man. De twee hebben een lijstje met vragen en daar krijgen ze antwoord op. Daar runnen ze het bedrijf mee. (lacht) De laatste vraag van de moeder was: ‘Wordt het mooi weer volgende week?’ Want ze zou op vakantie gaan. Maar daar kon de tarotlezer geen antwoord op geven. Als je die man ziet, vind ik het knap dat hij mensen zo in de ban weet te krijgen.”

Hoe hoog was voor jullie het frustratieniveau?

Reimers: ,,Het allerhoogste van alle Herries die we hebben gedaan.”

Den Blijker: ,,Ik ben in elk geval vijf keer weggelopen. Natuurlijk ben ik wat lomp en direct, dus ik roep al snel dat ik er niets van begrijp. Maar af en toe moet je even tot tien tellen om toch iets voor elkaar te krijgen.”

Reimers: ,,Tot tien tellen werd ook weleens tot 200 tellen. We hebben bij deze serie wel geleerd om een keer onze eigen keutel in te houden en naar anderen te luisteren. Hoe moeilijk het ook is.”

Hoe leuk is het om dit programma te maken?

Den Blijker: ,,Ik zou er nog wel tien jaar mee willen doorgaan. Er zijn steeds weer andere inzichten. Zo blijf je zelf op de hoogte van de dingen die in de horeca spelen. En je houdt er een heel grote kaartenbak aan over.”

Reimers: ,,Mij houdt het vooral erg jong. Ik ben tien jaar ouder dan Herman, maar dat zie je niet. Dat is zijn frustratie.”

TERUG NAAR OVERZICHT

Lifestyle

Loyalty kaart

Om te profiteren van alle voordelen heeft u een persoonlijke loyalty Las Palmas Card nodig, geregistreerd op naam en huidige adres. De loyalty Las Palmas Card aanvragen is heel eenvoudig. Dat kan via deze site of bij de receptie van Restaurant las Palmas.

Tweets uit Las Palmas

#big https://t.co/jFzCt744h8